czwartek, 26 czerwca 2025

Punk Rock Jesus

Buntownicy z konieczności


Recenzja powstała przy współpracy z portalem Esensja i została tam pierwotnie zamieszczona.

Sean Murphy zawsze był lepszym rysownikiem niż scenarzystą. W warstwie graficznej nigdy mnie nie zawiódł – to jest jeden z najlepszych, żyjących twórców amerykańskich. Z fabułami było różnie, najlepiej w uniwersum „Białego Rycerza”, a poza tym po prostu nieźle. Najnowszy komiks autora lokuje się gdzieś pośrodku – genialny rysunek ciągnie w górę, taki sobie scenariusz ciągnie w dół.

Twórcy telewizyjnego reality show, zwanego „Projektem J2”, postanowili przekroczyć wszystkie granice – wydobyty z Całunu Turyńskiego materiał genetyczny ma posłużyć do sklonowania Jezusa Chrystusa. Więcej – utworzony na jego podstawie zarodek będzie wszczepiony nastoletniej dziewicy w programie na żywo. Jeszcze więcej – transmisja z porodu ma pobić wszystkie rekordy oglądalności w historii telewizji. Najwięcej – mały Jezus, noszący w komiksie imię Chris, ma żyć w zamkniętym środowisku razem z matką, czynić cuda od małego i zarabiać kupę szmalu dla producentów programu. Publika oczywiście szaleje – oszalałych z żądzy zrównania studia z ziemią przeciwników tej abominacji jest tak samo dużo, jak fanatycznych zwolenników programu.


„Punk Rock Jesus” ma dwa wątki. Pierwszym z nich są dzieje klona – od dzieciństwa aż do nastoletniego buntu wyrażonego przez punkową muzykę i karierę wokalisty/frontmana „The Flat Jackets”. Drugi opowiada dzieje Thomasa, ochroniarza Chrisa, irlandzkiego katolika przed laty aktywnie działającego dla IRA, a teraz pragnącego za wszelką cenę znaleźć odkupienie i przebaczenie. Thomas jest o dziwo ciekawszą i wiarygodniejszą postacią niż Chris – możemy sobie przecież wyobrazić zgorzkniałego i oszukanego przez życie irlandzkiego bojownika, podczas gdy nastoletnie wcielenie Chrystusa jest mocno symboliczne, umowne.

Murphy pisze w posłowiu, że sześcioodcinkowy „Punk Rock Jesus”, wydany w 2012 i 2013 roku w ramach DC Vertigo, był jego pierwszym w pełni autorskim projektem, którego pewne założenia estetyczne kontynuował potem w „Tokyo Ghost”. Autor deklaruje też mocno swój ateizm, niechęć do zorganizowanej religii i stawia bardzo jednoznaczne sądy na jej temat. Ludzie są u niego ofiarami religii, ślepego idealizmu i własnej naiwnej wiary – są wykorzystywani przez najróżniejsze zorganizowane struktury społeczne, wykrzykujące głośno wielkie religijne hasła. Rozpasany amerykański przemysł rozrywkowy, Irlandzka Armia Republikańska czy wreszcie sam Kościół (zarówno jego katolickie, jak i protestanckie wersje) zdają się u Murphy’ego aparatami terroru legitymizującymi swą władzę poprzez szafowanie mocno działającą na ludzi symboliką.


Taki wykrzyczany, wywrzeszczany jest to ateizm. Murphy nie zawsze był ateistą – przyznał w pewnym wywiadzie, że „Punk Rock Jesus” u samych założeń jest nieco autobiograficzny, a postać Thomasa nawiązuje w pewien sposób do przeszłości autora. Jest to zatem komiks egzorcyzmujący demony siedzące głęboko w jego duszy. Czasem literatura (w tym komiks) służy właśnie do tego – ale trzeba wziąć wówczas poprawkę na skrajny subiektywizm twórcy. Nie da się takich treści przedstawić obiektywnie – Murphy jest tu tak dosadny i jednostronny, że momentami przypomina samego Chrisa. Obaj są bardzo, no właśnie… punkowi w tym, co robią. Znaczy czarno-biali, bardzo zerojedynkowi i trochę infantylni. Do buntu zostali zmuszeni przez rzeczywistość, może nie ma się co dziwić.



Ba, sam komiks jest dosłownie czarno-biały – i to jest jego niezaprzeczalny atut. To jest Sean Murphy, jakiego znamy z „Tokyo Ghost” i chociażby „Batman. Nie tylko Biały Rycerz”. Wielkie motocykle z kołami szerszymi niż u traktora, gonitwy po futurystycznym mieście, zaawansowana technologia i kapitalne sceny walk. Murphy dba o każdy najmniejszy szczegół, każdy kadr jest wycyzelowany, każda scenografia dopracowana. Brak koloru podkreśla kunszt artysty i naprawdę przykuwa wzrok. „Punk Rock Jesus” wygląda fantastycznie, można go oglądać godzinami.


Tytuł: Punk Rock Jesus
Scenariusz: Sean Murphy
Rysunki: Sean Murphy
Tłumaczenie: Jacek Żuławnik
Tytuł oryginału: Punk Rock Jesus
Wydawnictwo: Egmont
Wydawca oryginału: DC Comics, DC Vertigo
Data wydania: kwiecień 2025
Liczba stron: 360
Oprawa: twarda
Papier: kredowy
Format: 170 x 260
Wydanie: I
ISBN: 9788328165922

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz