Nic nowegoRecenzja powstała przy współpracy z portalem Esensja i została tam pierwotnie zamieszczona.
Wydawnictwo „Lost in Time” regularnie proponuje polskiemu czytelnikowi nowe komiksy. Szuka swojego miejsca na naszym przeciążonym i rażonym zbyt dużym urodzajem rynku komiksowym. Francuska, jednoczęściowa „Walizka” tego rynku nie zawojuje, ale może znajdzie swoich odbiorców.
Autorów mamy troje – wszyscy młodzi, dopiero kilka lat temu skończyli studia. Już od 2011 roku pracują razem przy krótkich filmach animowanych i mangowych fanzinach – w 2013 roku w ramach studenckiego projektu stworzyli krótkometrażówkę o pewnej tajemniczej damie z walizeczką w ręku, za pomocą której pomaga ona w walce z dyktaturą. Pewnego dnia wpadli na pomysł, aby zrobić z tego komiks – „La Valise” wydana została w 2017 roku. Akcja, przeniesiona z konkretnego miejsca i czasu (Francja, lata Drugiej Wojny Światowej) w baśniowe „nigdy, nigdzie”, miała zuniwersalizować przekaz, co od początku było zamiarem twórców.
Akcja dzieje się w „Mieście”. Nieokreślona bliżej zaraza przyczyniła się do powstania totalitarnego reżimu, który otoczył metropolię wielkim murem i nie wypuszcza nikogo poza jego obręb. Porządku pilnują oddziały tak zwanych Cieni, ścigający i eliminujący buntownicze jednostki. Niektórzy mają dość – chcą dołączyć do ukrywającego się w pobliskich lasach ruchu oporu. Jedynym sposobem wydostania się poza mury miasta jest skorzystanie z usług pewnej czarownicy i jej dziwnej „walizki”. Reżim wie, że szyki psuje im nieznana „Przewoźniczka” – pewnego dnia z jej usług postanowili skorzystać sami rebelianci. Tym razem podróż ma odbyć się w przeciwnym kierunku – do Miasta, do jądra ciemności. Czas obalić reżim!
Graficznie jest naprawdę bardzo dobrze. Nie ma tu klasycznego, sztywnego trzymania się standardowych kadrów. Mamy ilustracje całostronicowe lub o nieregularnym kształcie, co nadaje pewnego filmowego tempa całej opowieści – w sumie nie dziwota. Sam styl rysunku jest dość eklektyczny – anime Miyazakiego, klimat filmów noir z lat pięćdziesiątych ze szczególnym wskazaniem na Alfreda Hitchcocka, a wszystko polane takim trochę disneyowskim sosem (czuć go szczególnie mocno, gdy przyjrzymy się postaciom). Samo Miasto tonie w czerwono-czarnych barwach, komunizm i faszym idą ręka w rękę. Gdy pojawia się czarownica mamy już więcej kolorów, wśród których zaczyna dominować żółć podczas interwencji rebeliantów. Naprawdę do samej warstwy graficznej trudno się przyczepić – widać tu absolutną konsekwencję, jasno zdefiniowane zasady i dobry pomysł.
Ale fabularnie jest co najwyżej średnio. Autorzy nie mówią nam zupełnie nic nowego. Historia nie jest dobrą nauczycielką, ludzie nie chcą z niej wyciągać wniosków, rewolucje zawsze pożrą ze smakiem własne dzieci, zależy nam tylko na władzy, każda nowa epoka jest taka jak poprzednia – ciągle te same orwellowskie świnie przy korycie wczepione weń zębami tak mocno, że praktycznie nie do oderwania. Ważna wydaje się tu idea uosabiana przez główną bohaterkę. Gdy jesteś człowiekiem, który może i potrafi więcej niż inni, powinieneś zmieniać świat na lepsze – wzywamy cię do walki o lepsze jutro, skoro masz ku temu środki i umiejętności.
Komiks jest krótki, czyta się go błyskawicznie, a postacie są tu tylko kawałkami zamalowanego papieru i nośnikami idei. Brak im głębi całkowicie, wycięte są z szablonu, używanego w popkulturze już nie jeden raz. Widać wyraźnie, że trio autorów czuje się o wiele lepiej w filmowej animacji niż komiksie – choćby nie wiem jak się zarzekali, ja im nie uwierzę. Może i chcieli wypowiedzieć się na ważne tematy, ale nie udało im się dołożyć niczego nowego. Wciskali cegiełkę do muru, który jej w ogóle nie potrzebuje – no, przynajmniej nie takiej. Kontynuacji nie będzie, tercet zajął się innymi projektami. Ja nie jestem przekonany, podziękuję.
Tytuł: Walizka
Scenariusz: Diane Ranville, Morgane Schmitt Giordano
Rysunki: Gabriel Amalric, Morgane Schmitt Giordano
Tłumaczenie: Jakub Syty
Tytuł oryginału: La Valise
Wydawnictwo: Lost in Time
Wydawca oryginału: Akileos
Data wydania: kwiecień 2021
Liczba stron: 112
Oprawa: twarda
Papier: kredowy
Format:210 x 295
Wydanie: I
ISBN: 9788395686979
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz